“Tasuta” kodulehe loomine 15 sammuga

Sisukord

Kodukad.ee blogi kirjutamisel olen aru saanud, et mulle meeldib teha nimekirju, aga see ei ole sellepärast, et mulle meeldiks neid teha (tegelt veidi ikka meeldib ka), aga suurem  põhjus on, sest see aitab suurt hulka infomatsiooni paremini edasi anda lugejale.

Seega, kui ma mõtlesin kirjutada inimestele pikema õpetuse, kuidas kodulehe loomine käib, sain aru, et see tuleb teha nimekirjana, et saaks lugejatele elu kergemaks teha.

Kirjutades artiklit sain ma lõpuks kokku 15 punkti, mis loodetavasti aitab Teil luua kodulehe, mis peaks punkte järgides tooma Teile suuremat müüki või muid soovitud tulemusi, mis olete endale määratlenud.

 

1. Mille jaoks üldse vajad endale kodulehte?

Seda punkti mõtlesin üldse algul sissejuhatuses välja tuua, aga sain aru, et see on mõnes mõttes üks tähtsamaid punkte, et mida tuleb teha enne, kui hakkad üldse endale veebilehte tegema.

Peaksid endalt küsima, et miks su ettevõte (ettevõtmine) üldse vajab kodulehte. Kas see on leht, kus inimene saab kätte vajaliku info ettevõtte kohta (niinimetatud visiitkaardileht); leht, mis aitab genereerida müüke või mingi muu eesmärk.

Selle lahti arutamine aitab sul aru saada, missugust kodulehte vajad.

 

2. Proovi aru saada, kes su kliendid on

Oma kliendibaasi tuvastamine ning nende vajaduste, käitumise ja eelistuste mõistmine on olulised sammud tõhusa ja kasutajakeskse veebilehe loomisel. See tagab, et teie veebilehe kujundus, funktsionaalsus ja sisu vastavad teie publiku ootustele, suurendades seeläbi teie ärieesmärkide saavutamise tõenäosust.

Kõige lihtsam viis kliendite vajaduste teada saamiseks on neile kirjutada. Kui teil on juba koduleht, on see protsess oluliselt lihtsam, sest saad enda olemasolevatele klientidele kirjutada ning küsida tagasisidet, mida saaks paremini teha.

Kui kodulehe loomine pole Teil veel pihta hakanud, on tagasiside saamine veidi keerulisem, aga see pole midagi võimatut. Oma kliendibaasi tundma õppimiseks saad uurida, mida su konkurendid teevad ning kirjutada näiteks erinevatesse Facebook gruppidesse, kust saad inimestelt küsida, et mida nad ootavad healt kodulehelt.

 

3. Domeeni ostmine

Kui mõtlemine ja planeerimine tehtud, tuleb tegudele asuda ning esimeseks asjaks peate endale domeeni hankima. Meie soovitame domeeni ostmiseks Zone.ee või Veebimajutus.ee, kus domeenihind jääb umbes 10 euro juurde aasta kohta. Hea on võtta muidugi domeen ette ära mitmeks aastaks, et ei peaks iga aasta uuendama ja ammuse kliendi osas on kogemus, kus klient avastas enda üllatuseks, et unustas uuendada ja domeen võeti tema nina alt ära.

Domeeninime valides tuleks meeles pidada mõnda asja:

  • Asjakohasus: Proovige valida domeeninimi, mis kajastab Teie ettevõtte tegevusala ja olemust. Näiteks kui Teie ettevõtte tegeleb kohvi müümisega, siis järgnevad domeenid on head: „eestikohv.ee“, „kohvikoda.eu“ või „parimkohv.ee“. Need on kõik head valikud, aga kindlasti muidugi peab vaatama, et tahetud domeen oleks vaba. Domeenid, mis siin tõin välja on hetkeseisuga (09/10/2023) kõik vabad, et kõik kohvisõbrad kiirelt domeene registreerima.
  • Meeldejäävus: See võib küll raske olla, aga proovige mõelda välja domeeninimi, mis on kindlasti tabav ja jääks inimestele meelde. Meie näiteks valisime enda domeeni sellel põhjal, et eestlaste seas on tihti kodulehtede hüüdsõna „kodukad“ ning selle põhjal saime enda kodulehe nimeks „kodukad.ee“.
  • Domeeni kaitsmine: Kui leiate näiteks hea .ee domeeninime, millel on ka teised laiendid vabad (nt: .eu, .com), siis hea on osta ka need domeenid, et keegi ei saaks neid hiljem osta ning sellega saad oma brändi paremini kaitsta.
  • Sotsiaalmeedia: Enne ostmist on hea vaadata, et Sinu domeeninimega oleks ka saadaval erinevad sotsiaalmeediakanalid (Instagram, Facebook, TikTok, X (endine Twitter jne.) See küll pole nii kriitiline, kui teised punktid, sest alati saab luua erinevaid variatsioone enda nimest, et leida nimi, mis on vaba, aga sama nimega sotsiaalmeediakontod aitavad kindlasti inimestel paremini teie kodulehte kokku viia sotsiaalmeediakontodega.

 

4. Hea majutusteenus

Kui domeen ostetud, siis järgmisena tuleb võtta majutusteenus, kus tuleme tagasi Zone.ee ja Veebimajutus.ee, kes pakuvad peale domeenide ka muidugi head majutusteenust. Ise oleme aastaid rohkem kasutanud Zone.ee teenuseid, aga kuna paljud kliendid kasutavad ka Veebimajutus.ee teenuseid, siis julgen neid mõlemaid soovitada. Neid kahte soovitan just sellepärast, et neil on väga hea kasutajatugi, kes aitavad alati. Siinkohal tuleb mulle meelde Jeff Bezose öeldu:

“We’re not competitor obsessed, we’re customer obsessed. We start with what the customer needs and we work backwards.” “The most important single thing is to focus obsessively on the customer. Our goal is to be earth’s most customer-centric company.”

 

5. Pane paika enda kodulehe struktuur

Hästi planeeritud veebilehe struktuur on vajalik, et luua kasutajasõbralik ja SEO-optimeeritud koduleht. Hästi paika pandud struktuur aitab külastajaid lehel navigeerimisel, otsingumootorid mõistavad Teie veebilehe sisu paremini ning annab aluse selleks, et Teie leht oleks ettevõtte kasvades kergelt skaleeritav ja kohandatav.

Asjad, mida tuleks silmas pidada:

  • Lehtede hierarhia: Pane paika, mis on põhilehed (nii-nimetatud „Parent-lehed“), mis tihti on siis Meist leht, Teenused leht, Kontakt leht jne. Selle alla lähevad alamlehed (nn. „Child-lehed“), aga neid tehes tuleks silmas pidada seda, et hierarhia liiga pikaks ei läheks, sest see tekitab liiga pikad URL-d, mis omakorda võib teha navigeerimise keerulisemaks külastajale.
  • SEO-sõbralikkust silmas pidades: Kasuta enda ettevõtte tegevusalaga seotuid märksõnu URL-des, lehe pealkirjades ja alapealkirjades, et leht oleks SEO-sõbralik. Pikemalt räägime SEOst punktis number 10.
  • Priotiseeri kasutajakogemust: Proovi lehed ja lehe sisu paigutada nii, et kõik oleks loogiline külastaja jaoks, et ei oleks keerulist navigeerimist ja pikalt lehtede vahel klikkimist, mis suurendab seda, et külastajad lahkuvad Teie veebilehelt.

 

6. Brändi identideedi loomine

See on tähtis aspekt kodulehe loomisel ning tihti on seda teenust osta sisse lihtsam. Aga kuna see on õpetus kuidas teha endale ise kodulehte, siis proovime saada hakkama enda ressurssidega.

Esimese asjana proovi mõelda välja, mis on Sinu tulevase ettevõtte väärtushinnangud ja missioon. See aitab sul hiljem valida lehe fonte, värve ja pilte paremini ning aitab üldist veebilehe suunda hoida.

Fonti ja värvi valides võid vaadata, mida Sinu konkurendid on teinud ja sealt ammutada inspiratsiooni. Kindlasti ära kopeeri konkurentide stiili. Loe kindlasti värvi psühholoogiast rohkem, et aru saada, mis värvid sinu tegevusalaga sobiks paremini. Olenevalt tegevusalast proovi leida endale sobilik font. Näiteks kui sinu tegevusalaks on ehitus või mingi tööstus, siis üheks heaks näiteks oleks siin „Titillium Web“, mis sobib nii pealkirjades kui ka sisutekstides. Valikuid on palju, et kindlasti võta aega selle jaoks ning üks hea viis hea fondi ja värvi valimiseks on tagasiside küsimine. Seda saad küsida nii enda sõpradelt, perekonnalt kui ka töökaaslastelt.

Kui värv ja font on valitud, saab selle põhjal luua endale logo. See on kindlasti isetegemise juures kõige keerulisem, aga mitte võimatu. Tänapäeva internetimaailmas on mitmeid erinevaid võimalusi ilusa logo loomiseks.

Mõned ressursid logo loomiseks siis:

 

Võimalusi on mitmeid, hea hinnaga saad ka logo tellida Fiverr lehelt, kus mitmed tuhanded erinevad inimesed pakuvad erinevaid veebiteenuseid, alates artiklite kirjutamisest kuni logode tegemiseni.

Kui tunnete, et brändi itenditeedi ehk CVI loomine käib üle jõu, siis saame Teid sellega aidata, vaata meie brändi loomise teenust SIIT!

 

7. Sisuhaldussüsteemi valimine

Nüüd oleme jõudnud kõige tähtsamasse faasi, kus tuleb valida CMS ehk sisuhaldussüsteem enda lehele. Loomulikult saab lehte teha ka nullist, mis ei vaja sisuhaldussüsteemi, aga ma kipun arvama, et kui oskaksite lehte nullist teha, poleks te satunud sellele artiklile. Ja sisuhaldussüsteemide kasutamine lehe tegemiseks pole midagi halba, tegelikult kasutab ka suur osa veebiagentuuridest erinevaid sisuhaldussüsteeme.

Kodulehe loomine toimub meil enamasti WordPress sisuhaldussüsteemil, mis on maailmas kõige populaarsem CMS (osakaal on WordPressil väga suur: 65%!)

Sisuhaldussüsteem Osakaal
WordPress 65.1%
Shopify 6.5 %
Wix 2.9 %
Squarespace 2.7 %
Joomla! 2.7 %
Drupal 2.0 %
Blogger 1.5 %
Bitrix 1.4 %
Magento 1.0 %
OpenCart 0.9 %
PrestaShop 0.7 %
Weebly 0.5 %
TYPO3 0.4 %
Bigcommerce 0.4 %
Adobe Dreamweaver 0.3 %

Aga kui tahate teha enda rohkem teada saada erinevatest sisuhaldussüsteemidest ja teha valik ise, siis siin on hea artikkel, kus võrdleb erinevaid CMS-e:

https://www.ionos.com/digitalguide/hosting/cms/cms-comparison-a-review-of-the-best-platforms/

Aga kindlasti tahan tuua välja ka osad põhjused, miks me kasutame WordPressi:

  • Kasutajasõbralik: WordPress on hea sellepärast, et sellele saad luua väga keerulisi funktsioone ja ilusaid disaine, aga hilisem kasutamine jääb kliendile arusaadavaks ja lihtsaks.
  • Paindlikkus: WordPressi abiga saab luua erineva raskusastmetega lahti, alates visiitkaart lehtedest kuni suurte e-poodideni välja. Lisaks on WordPressil tuhandeid laiendusi, mis aitavad luua Teie lehele erinevaid funktsioone.
  • E-poe valmidus: Kui mingi hetk on vaja luua enda lehele ka e-poe funktsioonid, siis WordPressi tasuta laienduse WooCommerce abiga on see võimalus alati olemas.
  • Tasuta ehk vabavara: Kuna WordPress on avatud lähtekoodiga, mis tähendab, et seda saab kasutada, muuta ja jagada ilma litsentsimaksete ja piiranguteta.
  • Mitmekeelne: Kuna WordPress on kõige suurema osakaaluga CMS, siis see tähendab seda, et WordPress ning selle erinevad laiendused on saadaval paljudes erinevates keeltes, mis aitab, kui tahad olla rahvusvahelisem enda lehega ning tõlkida enda veebilehte teise keelde.

 

Kokkuvõttes on WordPress väga hea valik nii veebilehe kui ka e-poe tegemisel, aga kui tunned, et see kõik on veidike hirmutav ja üle jõu käiv, siis ära muretse ja lepi meiega kokku TASUTA KONSULTATSIOON!

 

8. Kodulehe loomine

Kui sisuhaldussüsteem valitud, on aeg hakata lehte tegema. Kuna Kodukad.ee tegeleb suuremas osas WordPress lehtedega, siis mina näitan, kuidas teha lehte WordPressi peale. Toon siia punktidena välja, mida tuleb teha toimiva lehe loomiseks:

  • Installeeri WordPress: Esimesena tuleb installeerida WordPress lehele. Selleks tuleb alla laadida WordPress.org lehelt failid, mis seejärel tuleb FTP kaudu lehele üles laadida (Õpetus, kuidas installeerida). Kui see kõik tundub juba keeruline, siis ei ole vaja muretseda. Kui olete majutuseks valinud Zone.ee või Veebimajutus.ee, siis saate WordPressi installeerida mõne klikiga nende keskkonnast.
  • Teema/disainimalli valimine: Kui WordPress on lehele peale pandud, tuleb Teil valida teema (disainimall), mille peale hakkate sisu looma. Siinkohal tuleb kasuks see, et kuna WordPress on maailma populaarseim CMS, siis saate otse lehe tagatoast valida tuhandete teemade seast. Teemasid saab lisada, kui panete enda aadressiribale järgneva: minuleht.ee/wp-admin/theme-install.php?browse=popular.
  • Moodulite lisamine: WordPressi keskkonnas on tuhandeid mooduleid, mis aitavad veebilehte paremaks teha. Kindlasti tuleb muidugi olle ettevaatlik, et ei lisaks liiga palju mooduleid, mis võivad teha lehe väga aeglaseks. Et teha head lehte, on vaja lisada mõned moodulid, mis teevad lehe tegemise kergemaks. Lehe disainiks ja tegemiseks tuleks lisada moodul nimega Elementor, millega saad sisulehtedele lisada erinevaid nn. widgeteid, alates kontaktivormidest kuni videodeni välja. Hea oleks veel lisada SEO jaoks moodul nimega Yoast SEO, mis aitab paremini optimeerida sisu otsingumootorite jaoks. Turvalisuse jaoks võib lisada kaks moodulit: Limit Login Attempts, mis piirab mitmekordseid sisselogimiskatseid ja Wordfence Security moodul, mis on põhimõtteliselt tulemüür Teie veebilehele. Kindlasti lisa ka lehele Coming Soon moodul, millega saad enda lehele panna peale nii-öelda “Tere tulemast” lehe, mis varjab Sinu veebilehe külastajatele ning ka Googlele nii kauaks kuni arendad enda kodulehte.
  • Sisu lisamine ja lehtede disain: Järgmisena on vaja hakata sisulehti lisama, enamasti tavalise ettevõtte lehele lähevad Avaleht, Meist leht, Teenuste lehed, Kontakt leht jne. Disaini osas tuleb lehtede lisamisel appi Elementor, millega saad neile kõikidele lehtedele lisada erinevaid asju. (Pikem inglise keelne videoõpetus, kuidas alustada lehe tegemist Elementoriga: https://www.youtube.com/watch?v=dA-QagAkhww)

 

9. Otsingumootorile optimiseerimine (SEO)

Kui lehed valmis ja sisu lisatud, tuleks kogu sisu optimeerida, et otsingumootorite silmis oleks sisu korras. Siinkohas tulebki appi eelnimetatud moodul nimega Yoast SEO. Sellega saad kõik oma lehtedel ära teha nn. on-site SEO, mis ongi siis lihtsalt öeldes optimeerimine. Selle mooduliga teebki lihtsaks see, et igale lehele minnes on sul olemas soovitused, mida pead tegema, et leht oleks korras ja optimeeritud. Yoast SEO on loonud sisuka artikli (inglise keeles) algajatele, mis õpetab põhjalikult kasutama nende moodulit: https://yoast.com/beginners-guide-yoast-seo/

 

10. Kodulehe mobiilisõbralikkus

Viimane statistika näitab, et umbes 57% kasutab maailmas nutitelefoni internetis käimiseks. See tähendab, et Teie koduleht peab kindlasti olema disainilt ilus ja kasutajasõbralik nutitelefonis. Tuleks vaadata üle, et tekstid oleks loetavad, fondid õige suurusega, pildid oleks õiges formaadis ja optimeeritud ning lehed oleks mobiilis kergelt navigeeritavad. Kui teete oma veebilehte Elementori abiga, on see lihtne. Siin on Elementori enda õpetus, kuidas muuta elemente erinevates seadmetes: https://elementor.com/help/mobile-editing/

Mobiili- ja tahvlivaate testimiseks on ka erinevaid võimalusi, kõige lihtsam on Google Chrome’i kasutades lehe peal olles vajutada hiirel paremat klikki ja valida „Inspect element“, kust saad vaadata lehte erinevates seadmetes.

Isiklikult olen pikka aega kasutanud allalaaditavat programmi nimega ResponsivelyApp, mida saate alla laadida siit: https://responsively.app/download.

Selle üks pluss on see, et saad erinevaid seadmeid vaadata üksteise kõrval, mis hoiab aega kokku ja saad parema ülevaate.

Aga see kõik on isiklik valik, mida kasutada, aga lõpuks on tähtis see, et leht oleks mobiilisõbralik.

 

11. Kodulehe analüütika

Kindlasti on väga tähtis jälgida enda lehe külastusi, et saaksid teada, kas sinu lehel üldse käiakse. Külastuste jälgimiseks on erinevaid viise, aga kõige kuulsam on Google Analytics, mis on ka tasuta. Google Analytics abiga saad jälgida palju erinevaid asju, näiteks palju igapäev Teie lehte külastatakse, kust riigist need külastused tulevad, mis seadmetest, vanuse järgi, mis kellaajal jne.

Google Analyticsi integreerimiseks on ka erinevaid viise, aga algajale on kõige lihtsam seda teha mooduli abil. Siin on üks väga põhjalik õpetus, kuidas seadistada Google Analyticut mooduli abil: https://www.wpbeginner.com/beginners-guide/how-to-install-google-analytics-in-wordpress/.

Kui millegipärast ei taha kasutada Google Analyticut, siis külastuste jälgimiseks on ka alternatiivne WordPress moodul, kust saad jälgida külastusi otse veebilehe tagatoast.

Mooduli nimi on „Independent Analytics“ ja nad reklaamivad ennast sellega, et nende moodulit kasutades ei pea kuskile eraldi lehele kontot looma ja kõik toimub WordPressi tagatoas ning enamus võimalustest on olemas tasuta versioonis.

Isiklikult kasutame enda klientide puhul enamus ajast Google Analyticut, sest võimalusi jälgida erinevaid parameetreid on väga suur, aga Independent Analytics täidab ka enda rolli väga hästi.

 

12. Facebook Pixel’i lisamine

Kui teil on olemas enda ettevõtte Facebook leht või on plaanis see luua, siis hea on ka veebileht ühendada Facebook Pixel-ga, millega sa ei saa küll jälgida analüütikat nagu Google Analyticuga, aga see-eest kogub see sulle andmeid Sinu külastajate kohta, mida saad näiteks hiljem kasutada Facebook reklaamide loomisel, kus saad luua selle data põhjal, mida Pixel on kogunud, parema tulemustega reklaamikampaania, kuna Pixeli andmete põhjal näidatakse reklaami ainult inimestele, kes võiksid olla huvitatud Sinu teenustest rohkem.

Pixeli lisamine pole kindlasti esmatähtis, aga hea on see lisada, sest nagu öeldakse, „Parem karta, kui kahetseda“.

Siin on Facebooki enda artikkel, miks lisada enda lehele Facebook Pixel: https://www.facebook.com/business/help/742478679120153?id=1205376682832142.

 

13. Kvaliteetse sisu lisamine

Hästi tehtud sisulehed on väga tähtsad, aga kui sa tahad Google silmis relevantne ka hiljem püsida, siis on väga tähtis lisada uut ja kvaliteetset sisu. Sellepärast on hea enda lehel blogi pidada, kuhu oleks hea lisada üks pikem postitus kuus. Artikliteemad tuleks kindlasti siduda sarnaste teemadega, mis teenust te pakute. Kui näiteks Teie leht tegeleb kohvi müümisega, siis head artikliteemad oleks:

  • „Kust pärinevad kohvioad?“
  • „10 erinevat kohvioa tüüpi“
  • „12 erinevat kohvijooki“ jne.

 

Teemasid, millest kirjutada on palju ja kui ise ei ole suur kirjutaja, saab selle teenuse alati ka sisse osta, aga see teenus on kindlasti ka kallis, aga kui tahate ise proovida, võite abimeheks võtta näiteks Chat GPT, mis teeb artiklite kirjutamise kindlasti kergemaks. Kindlasti ei ole hea lihtsalt Chat GPT-ga teha Copy-paste meetodit, aga hoopis küsida ideid, millest kirjutada, et saaksid enda mõtted voolama.

 

14. Veebilehe kiiruse testimine

Oleme juba 14nda punkit juures ja hakkame jõudma vaikselt juba lehe avamiseni. Kui kõik lehed valmis tehtud, sisu lisatud, moodulid installeeritud jne, siis enne avamist on vaja lehele teha testid. Kõige levinumad testid kiiruse jaoks on järgmised:

 

Need kolm on kõige populaarsemad ning ise kasutame neid kõiki kolme klientide jaoks vahelduva eduga. Et lehekiirust parandada enne testimist, võite installeerida Cache mooduli, mis aitab teha lehte kiiremaks. Neid on ka erinevaid, aga üks populaarne ja häti hinnatud on WP Fastest Cache, mis aitab parandada kindlasti lehe kiirust. Siin on ka õpetus, kuidas panna parimad seadistused moodulile: https://quadlayers.com/how-to-set-up-wp-fastest-cache/.

 

15. Lehe lansseerimine

Nüüd on lõpuks aeg leht üles panna. Selleks pead lihtsalt välja lülitama Coming Soon lehe, millest rääkisime 8ndas punktis. Enne täielikku avamist on hea enne saata leht ülevaatamiseks enda sõpradele või pereliikmetele, kellelt saad küsida tagasisidet, et saaksid olla kindel lehe valmiduses. Coming Soon mooduliga saad luua lehe lingi, mis lubab mööda minna plugina “Tere tulemast” lehelt.

Kui see tehtud, siis anna minna ja ava enda koduleht tervele maailmale. 🙂

 

Loodan, et eelnevad 15 punkti aitasid tuua sulle selgust, kuidas luua endale koduleht. Kui tunned, et asi käib ikkagi üle jõu, siis võid alati meiega kokku leppida TASUTA KONSULTATSIOONI, kus saame aidata sind, kui hätta jääd!

 

Loe veel